6) Dharana

Dharana betyr ‘fokusert konsentrasjon’. Dha betyr ‘å holde eller å opprettholde’, og ana betyr ‘andre’ eller ‘noe annet’.

Pratyahara og Dharana går hånd i hånd. For å fokusere på noe og holde konsentrasjonen må vi ‘trekke oss tilbake’ fra sanseinntrykk, slik at oppmerksomheten er rettet mot et punkt av konsentrasjon. Samtidig- for å trekke tilbake sansene våre trenger vi konsentrasjon.

Vi mennesker har i snitt hele 70.000 tanker til dagen..! Så hvordan kan vi klare å holde fokus? 

Vi kan praktisere dharana på forskjellige måter. ‘candle gazing’, visualisering og fokus på pust er alle verktøy for dharana praksis. Sinnet vårt er som en elv hvor energi kontinuerlig strømmer gjennom. Så lenge vi er i live vil det være strøm i elven. Vi kan ikke tømme elven, men vi kan trene oss til å bli helt absorbert i én ting, slik at vi mister all forståelse av tid og rom, og viktigst av alt, selvet. 

På et tidspunkt i livet, har vi nok alle hatt en opplevelse av å glemme ut tiden fordi vi har vært helt oppslukt i noe. En hobby, lek, sport,  solnedgang eller lignende. Som oftest skjer disse øyeblikkene noe spontant og uplanlagt. Når man setter seg ned for å meditere, med intensjon om å ikke bli distrahert, er det ofte vanskeligere, men med bruk av diverse verktøy som nevnt blir det lettere å praktisere dharana.

Dette steget er hvor vi ofte kommer til når vi tror vi ‘mediterer’, men vi har fremdeles en dør til å åpne.

Legg igjen en kommentar