3) Asanas

En asana er ikke en øvelse for å styrke eller strekke en spesifikk muskel eller muskelgruppe, selv om den også kan ha den effekten. En asana er en form vi inntar for en stund, en form som vi går inn i og ut av, et sted der vi kan hvile i livets kontinuerlige flom av bevegelser. Formålet med en yoga praksis er å komme i ett med den guddommelige kilden.

Asana er det tredje aspektet fra Patanjali’s Yoga Sutras. Det oversettes til ‘sete’ – spesifikt det setet du tar for meditasjon. Det viktigste, og den eneste beskrivelsen av asana i Yoga Sutras er ‘Sthira Sukham asanam’, som betyr at hver asana skal være stødig og komfortabel. Sthira betyr stødig/grunnet/sterk og Sukha betyr komfortabel/lett/fredelig. Når du praktiserer asana er det balansen mellom disse to aspektene du leter etter. Den konstante søken mellom ‘Sthira’ og ‘Sukha’ i vår asana praksis, som alle ting, påvirker vårt daglige liv. Asana lærer oss å styrke områder med svakhet, gir lys til våre mørke sider og slapper av områder av anspenthet. Det oppmuntrer oss til å praktisere aksept, tillater at ting er som de er og lærer oss å kultivere balanse i vårt liv- å leve med tilfredstillelse og letthet.

Hver asana er en øvelse for hele kroppen der vi kan se hvordan ting oppstår, hvordan de opprettholdes og hvordan de oppløses eller forandres. Vi kan merke hvordan vi påvirkes av opplevelsen av å gå inn i stillingen, være i stillingen og gå ut av stillingen, og hvordan det virker inn på andre deler av livet vårt der vi støter på forandringer. Vi kan velge å fokusere på ulike aspekter i en stilling, men selve asanaen er en sammenfatning av alt det går an å fokusere på, og hele opplevelsen er større enn summen av delene. 

Fordeler:
Fordelene med en asana praksis er mange. Her er en liste av noen:
– Økt mobilitet/fleksibilitet
– Økt styrke
– Økt balanse
– Økt selvbilde
– Økt indre ro
– Forbedrer immunforsvar
– Renselse av indre organer
– Reduserer stress
– Reduserer angst
– Reduserer depresjon

I en yoga-praksis er formålet og komme i kontakt med ditt høyere Selv. For å nå dette- den ultimate sannheten, må vi legge fra oss alle våre trossystemer som hindrer oss i å se klart, – inkludert vår tro om at vi trenger noe som helst av de nevnte fordelene med praksisen. 

Hvis vi kan være stødige og komfortable og ikke distrahert av vondter og andre plager fra kroppen eller sinnet, kan vi sitte i meditasjon ‘endeløst’! Det er nettopp dette som er hovedformålet med en asana. 

Advarsel:
Til tross for at en asana praksis har mange helsefremmende fordeler er det mange som skader seg også. Som yoga-lærer jobber jeg med å formidle at vi er selv ansvarlig for kroppen vår, og selv om en instruktør viser hvordan man gjør en asana, er det kun du i din kropp som kan kjenne om det er bra for deg eller ikke. Lytt til kroppen først, så instruktøren. Se på hver instruksjon som en invitasjon. En invitasjon du selv velger å takke ja eller nei til. 

Legg igjen en kommentar